Cancun & Isla Holbox

Ola amigo’s,

Oef, nog maar twee dagen (toen ik begon met deze blog, inmiddels anderhalve week verder, oeps) weg en al zoveel gedaan en meegemaakt! 🙂

Na onze aankomst in Cancun zijn we naar ons hostel gegaan, hostel Orquideas. Dit bleek een super chille plek met hangmatten, prachtige muurschilderingen en leuke mensen.

Nadat we snel onze vliegtuigkleding hadden verruild voor een ietwat luchtigere outfit (want; nogal warm hier!) gingen we even de omgeving ontdekken en op zoek naar eten. Aangezien Mexicaans één van onze favoriete keukens is, keken we hier erg naar uit.  We kwamen in een soort park terecht waar, zo het leek, een groot buurtfeest gaande was. Veel mensen, veel eten en héél veel kinderen. Deze kinderen reden rond op ongeveer 50 van die miniatuur autootjes welke ze zelf konden besturen of, als ze te jong waren om überhaupt door te hebben wat er met ze gebeurde, dit door hun ouders werd gedaan. Audi, Mercedes, Maserati,  Pussy Wagons… alles kwam voorbij. Bijzonder uitzicht dus.

Natuurlijk moest er gegeten worden dus kozen we één van de vele kraampjes uit voor onze eerste écht Mexicaanse culinaire ervaring. De lieve mevrouw kon geen woord Engels en wij geen woord Spaans, dit werd dus inderdaad een ingewikkeld gesprek maar gelukkig snapt iedereen de woorden; taco en tortilla en met wijzen en handgebaren kom je ook best ver. Eindresultaat: drie taco’s, drie tortilla-achtige-dingen, een Sprite en een home-made limoensapje. Voor 5 euro geen slecht resultaat moet ik zeggen.

Met uitzicht over het lokale feest, de kindjes in de auto’s en schattige meisjes die traditionele dansjes opvoerden, aten wij ons maal.

In het hostel bleek nog een soort nacho-feest te zijn, dus hier ook nog maar even aangeschoven en tevens onze eerste Corona gedronken. Daarna lekker geslapen met de ventilator op standje honderd.

De volgende ochtend zij we vroeg vertrokken richting Isla Holbox. Dit hebben we gedaan per bus, welke om de 5 meter stopte om iemand in- of uit te laten. Oja, Arjen kwam er in de bus ook achter dat hij zijn Ipad in de gezamelijke ruimte van het hostel had laten liggen. Als z’n kont niet vast zat, zou ie die nog een keer kwijt raken, maar dat terzijde… 😉

Aangekomen op Isla Holbox vonden we vrijwel direct een slaapplek die voldeed aan onze wensen, bij Hostel y Cabañas Ida y Vuelta. Onze cabaña  was een houten huisjes met een rieten dak en rondom ramen van hor-gaas. Voor de raampjes hingen vrolijk gekleurde gordijntjes die rustgevend heen en weer wapperden door de wind (want dat heb je op een eiland, heerlijk!) Als klap op de vuurpijl lag er zand op de grond, netjes aangeharkt. Beach gevoel helemaal compleet! Arjen, met zijn zand-fobie, schrok hier uiteraard eventjes van maar zette dapper door en heeft het overleefd. Voor het slapengaan moest er wel een mini ritueel afgelegd worden om onze voeten helemaal te ontdoen van zand alvorens we het bed in mochten. Als begripvolle vriendin werkte ik hier natuurlijk lieftallig aan mee.

Over zand gesproken, allés op dit eiland was zand, zand en nog eens zand. Asfalt of bestrating kennen ze hier niet en vaak zat je dus tijdens, bijvoorbeeld, het eten lekker te wiebelen met je tenen in het zand. Zelfs de landingsbaan voor vliegtuigen is van zand. Auto’s zijn ook schaars op dit eiland, of liever gezegd: uit den boze. Daarom rijden er op dit eiland een paar honderd golfkarretjes rond die alles vervoeren, zo ook ons. Al hobbelend werden we van A naar B gebracht. Uiteraard hebben we zelf ook even een exemplaar gehuurd om rond te crossen (nouja; standje schildpad) over het eiland. Kom je toch weer op plekken waar je anders niet zou komen!

Isla Holbox staat o.a. bekend om haar ‘whalesharks‘. Daar kan je tijdens een dagtour mee gaan snorkelen. Dit hebben wij natuurlijk ook gedaan. Whaleshark klinkt misschien een beetje eng maar is eigenlijk de grote vriendelijke reus van de zee. Hij/zij eet enkel plankton en is daarom niet gevaarlijk om mee te zwemmen.

We vertrokken met onze 300 pk boot richting het gebied waar deze grote vissen zich bevonden. Onderweg zagen we dolfijnen en genoten we van de zonnestralen en het zeebriesje.
Eenmaal aangekomen op dé locatie kwamen we er achter dat we niet de enige waren die deze tour deden, aansluiten in de wachtrij dus 😉 en aangezien deze wilde beesten (vanzelfsprekend) zelf mogen weten wanneer- en hoe hard ze weer verder zwemmen, waren we ze nogal eens kwijt.
Toen we eenmaal aan de beurt waren, sprongen we met samen met onze guide in het water en zwommen we recht naast- en voor dit inmense beest van ruim zes meter lang. Wauw! Wat een toffe ervaring.

Op de weg terug hebben we grote groepen flamingo’s gezien, ook al van die wonderlijke beesten met die prachtige kleur en hun sierlijke uitstraling.

Vervolgens nog gesnorkeld in een iets ondieper deel van de Mexicaanse Golf. Prachtig koraal, kleurrijke vissen, pijlstaartroggen en…. schildpadden! Blijft bijzonder!

De rest van de dagen en avonden op Isla Holbox hebben we ons prima vermaakt op en rondom het strand; Koude Coronona’s, nacho’s met de lekkerste guacamole, verse vis (ja ik lust het eindelijk!), zonsondergang, je kent het wel….

Conclusie; Isla Holbox is prachtig, nog niet té toeristisch, zonnig, lieve mensen, mooie natuur, prachtige onderwaterwereld, veel leuke restaurantjes en barretjes, één groot kunstwerk dankzij heel véél muurschilderingen en vooral heel relaxed.

Hopelijk vind ik snel weer wat tijd om de rest van onze reis op papier te zetten. Stay tuned!

Adios! 💋

Oja: Na een telefoontje heeft de vriendelijke meneer uit hostel 1 de Ipad achter gehouden en konden we hem na onze Isla Holbox reis ophalen, via een omweg weliswaar… 😉